Tuesday, November 24, 2009

Dugaan sebagai Customer Service Clerk



Salam Pertemuan,


Tetiba tergerak hati aku nak menulis lagi dalam blog aku. Selepas membaca blogpost2 lama kawan aku sorang ni dan mendengar perbualan depa la, tetiba aku teringat kenangan aku bekerja 9 bulan kat Erabaru Sdn Bhd, sebuah company kecik kat Batu Uban, aku bekerja sebagai Customer Service Clerk untuk penghantaran kad kredit Citibank untuk setiap pelanggan yang ada di Penang nie. Sesungguhnya untuk menghantar setiap kad kredit secara by-hand utk setiap customer nie sangatlah susah kot. Sangat mencabar minda dan emosi. Walaupun memang setiap hari aku menerima cacian dan makian, tp ada 3 peristiwa yang aku takkan lupakan sampai bila2. aku nie kiranya handle appointment dgn customer utk penghantaran kali kedua kad kredit depa selepas kali pertama depa xdak. Majoriti kad adalah sedemikian kerana time office hour mana ada org kat umah kan.


Peristiwa 1


Mamat Cha Ya Nun Alip nie menelefon aku untuk setkan pertemuan kali kedua setelah pertemuan kali pertama dia xdak umah. Yerlah wajibla kan kalau time ofis hour sapa2 pon xdak kat umah. Yang ada pon selalunya makpak depa and then maid indon. Citibank xbenarkan yer menghantarkan kad itu kepada maid, ada kes penipuan coz kad tu lifecard, dah boleh guna kan. Dia telefon marah2 tanpa sebab kenapa kami xhantar kat dia time lepas ofis hour. Aku kata kami xbekerja ok lepas kol 6. Walaupun adakalanya aku dok sampai kol 9mlm buat keja. Dia punya dok maki teruk2 punya. Then aku cakap la boleh dak kalu encik datang sendiri ke ofis kami, umah dia dekat ja, kat pantai jerjak. Dia punya xpuas ati kan, marah2 aku lagi. Aku pon dengan selamba bodoh letakkan handphone office aku. Dia sudah neik angin. Telefon no ofis and then bos aku angkat, dia ckp2 naik2 angin semua then dia ckp nak mai ofis kan. Aku pon mula la gabra. Benda nie jadik hanyala dalam masa 3 minggu ja aku bekerja kot. Meluatla kan. Menyampah.


Then korang paham la apa yg jadik, dia maki2 aku, but the funny thing is dia xmai cr aku, trus mai cr bos aku. Memandangkan bos aku punyala sayang aku kan, dia dok backing aku. Yes!! Tenkiu Ms Leong and Eddy (supervisor aku), sayang ampa! Hehehe...


Last2 dia pon ckp rupanya dia bengang coz kad dia kena klon di London, then aku mcm pening perlu ka dia neik angin kat kami?? F**k you!! Hehehe...


Peristiwa 2


Mamat Ha Ya Nun Dal Wau, dia telefon benda yang sama la coz bengan kad dia xdapat lagi kat dia. Because why uols, once kad baru dah keluar, kad lama yang berada di wallet mereka semua dah kena cancel. Over kan Citibank? Menyampah gila prosedur bodoh. Dia ni stay kat Lone Pine. And I still can remember la his name. Xpayah mention la di sini...hampeh...hehe. Dia punya menjerit2 n maki2 aku kan, haiyooo sungguh menggeramkan. Sakit ati tau tak, geram gila. Aku kata xleh nak antar la kad skrg coz despatch kami baru jer pegi c2, then I boleh arrange utk esok kan. Dia xmau, dia cakap, hello I sebagai creditcard holder (aku punyala xleh pandang statement nie), have my rights to make u send it to me. Amboi mengada2. aku kata sorry sir I boleh arrange utk u esok.


Keesokan harinya dia kol lagi, dgn marah2, aku dah xleh nak cakap dgn dia dah, dekat sejam punya dok bising dgn aku kan, aku dah xdak idea.


Tetiba idea drama queen aku mai, aku MENANGIS uolss….menangis sungguh2 nie. Heheh….aku kan mmg raja ayer mata pon. Dia pon tetiba jadik lemah lembut terus mai kat aku kat Office, terus mai shake hand dengan aku meminta maaf ok! Hehe….lawakla. aku dah kena gunakan ayer mata dah pon. (Tp actually aku memang stress dah kot time tu, kantoi!).



Peristiwa 3


Mamat Malawi nie plak, dia geram coz despatch kami xbenarkan dia amik kadnya. Memang dah jadik prosedur setiap despatch kena tgk ic depa baru leh lepaskan kad itu, dia lepas semayang jumaat menelefon aku yang baru pulang dr masjid, memaki aku. Katanya dia malas nak amik ic dia yang berada dalam bilik, salahkah kalu bg terus kat dia kan. Aku kata mmg xleh bg mcm tu ja. Dah betol prosedur itu. Menyampah la. Dia maki2 aku. Berlarutan sehingga setengah jam mcm tu kan. Aku kata citibank xbg. Dia nak ckp dgn bos citibank semua kan. Aku pon bg la no bos citibank.


Last ayat penyudahnya sebelum dia meletakkan telefon secara kasar...


KALAU CITIBANK SURUH MAKAN TAIK, HANG NAK MAKAN JUGAK LA!!!!!...


Aku nasib baik dia dah letak, kalau x aku nak kata kat dia, pakcik iols xmakan taik, iols suka makan nasik kandar dgn masakan ibu iols, xtaula pakcik kan mcm mana. Jenis makan taik ka?? Ehehe.....nie cerita dalam hati ja kot.


Sesungguhnya amatla payah bekerja untuk menjadik customer service nie, pening uols. Mcm2 karenah pelanggan kan. Tgkla walaupun dah 3 tahun aku tinggalkan pekerjaan itu, aku masih teringat semua kenangan dia, susah nak lupa. Actually ari2 kena maki, dah menjadik perkara wajib. Tp 3 cerita nie paling aku xleh lupa. Nasib beik aku mempunyai bos dan colleague yang sgt beik2 semua. Bos pon beik nak mampuih. Hehehe..


And dats why la bila aku dapat offer menyambung pelajaran ke USM, aku mcm dah xberfikir panjang kan. Terus jer aku amik. Memang waktu belajar nie sangatlah menyenangkan. Kerja lagik susah yer. Tp kerja sgt best bila ada duit kan. Gaji aku? RM700 ja uols, xsenonoh betoi kalau nak dibandingkan dengan makian, cercaan, dan hinaan yang perlu aku dengar setiap hari. Tp ini semua aku anggap mcm satu pengalaman menarik, becoz aku mcm dah leh terima susah senang berhadapan dengan org. Mcm PR aku akan menjadik semakin baik.


Sekian sahaja luahan hati aku malam nie, selepas terjadik perkara ni, aku xleh nak tujukan kepada sesuatu bangsa ja tentang budi bahasa, semuanya SAMA ja hampeh kot!! Berbudi bahasala sket, xdinafikan ada ja yang baik2 kan. Tp majoriti mengada2 ialah bangsa yang berkulit putih kuning itu. Wajibla. Hehehe....





SABAR YER AZMI BYK2.....DUGAAN HIDUP NAK MENCARI REZEKI KAN.... :-)



Korang Add la Saya di Facebook yer....TQ.